Road Crew
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.



 
PortalPortal  HomeHome  SearchSearch  Latest imagesLatest images  RegisterRegister  Log inLog in  

 

 Ny Klass: Prästen

Go down 
4 posters
AuthorMessage
RC|Samadhir
Gris...
RC|Samadhir


Posts : 3
Join date : 2008-05-01
Age : 36
Location : Linghem, Östergötland, Sverige

Klasser
Klass #1: Scout
Klass #2: Medic
Klass #3:

Ny Klass: Prästen Empty
PostSubject: Ny Klass: Prästen   Ny Klass: Prästen Icon_minitimeTue Jun 10, 2008 4:15 pm

Jag ser att det har varit lite tomt på forumen på sista tiden. Det beror nog på att det är sommar just nu och att vi har lite annat att göra, typ ligga på stranden och sola oss och ha det gött. Vi kommer nog igen ordentligt i höst. Men tills dess tänkte jag försöka bryta tystnadstrenden lite genom att uppmärksamma er på en artikel som jag hittade på ubercharged.net: http://www.ubercharged.net/2008/06/10/the-aviator-kick-ass-tf2-fan-art/

Det är någon kille som snickrat ihop en grafikbild på en ny klass till TF2: The Aviator, en snubbe med jetpack som kan flyga runt på kartorna. Skitsnyggt gjort och bra koncept. Det kunde kanske vara lite svårt att balansera och få flygförmågan att passa in på banor där det ständigt är lågt i tak, men iallafall!

Det fick mig att tänka lite; eftersom det nu ska släppas nya föremål till alla klasser (Pyron är nästa http://www.ubercharged.net/2008/06/07/weekend-tf2-mega-full-strength-pre-mix-roundup/) så är det inte helt omöjligt att det rent av släpps helt nya klasser till spelet. Ett häftigt koncept som det visserligen kan vara lite svårt att få att passa in; de 9 nuvarande klasserna fyller ju de flesta positioner som kan tänkas behövas. När jag funderade lite över en tionde klass tänkte jag på att i stort sett alla de positioner som kan tänkas behövas i ett verkligt krig redan finns i spelet; en är tung artillerist, en spionerar och saboterar, en läker folk, en tar hand om högprioriterade mål på avstånd osv. Då kom jag på att det finns en position i kriget som Valve glömt att fylla, nämligen Fältprästen, killen som tar hand om sina stridande kompanjoners andliga behov.

Prästen, "The Priest", skulle vara en support-klass jämte medicen, vars roll är att springa omkring på slagfältet och ge bonusar till sina lagkamrater samt kasta förbannelser över fienden. Hans förstavapen skulle kunna vara två pistoler av 1700-tals snitt som modifierats för att hålla 6 skott åt gången, där han håller en i varje hand; de skulle vara något bättre än spionens revolver då de gör lite mer skada och dessutom håller sammanlagt 12 skott (de skulle dock göra kraftigt minskad skada på avstånd och ta lite längre tid att ladda om med). Hans närstridsvapen skulle vara ett krucifix eller ett enkelt kors av guldmålat järn som han klubbar ner närgångna fiender med; den skulle ha ganska hög crit-chans.

Hans huvudsakliga vapen skulle dock vara en bibel, ur vilken han kan hämta en mängd olika välsignelser och förbannelser. Dessa skulle styras av en "faith-meter" eller "miracle-meter", där olika krafter kräver olika mycket poäng för att användas. Faithmetern skulle fyllas på långsamt av sig själv, men betydligt snabbare om Prästen lyckas skada fiender med sina vapen. Hans välsignelser skulle bland annat vara att han kan återuppliva fallna kompanjoner, vilket skulle förkorta deras respawntid och omedelbart transportera dem tillbaka till slagfältet (kan ej användas på gibbade kompanjoner). Resurrection skulle kanske kräva 30 av 100 faithpoäng, så Prästen skulle kunna återuppliva 3 personer med full Faithmätare innan han måste fylla på den igen. Sen skulle han kunna lägga en välsignelse på en lagkamrat som gör honom snabbare, mer stryktålig och gör kanske 25% mer skada så länge den räcker; 50 av 100 faithpoäng.

Vad gäller förbannelserna skulle en helt enkelt vara motsatsen till Boost-välsignelsen - Han gör en fiende långsammare och sänker hans vapens skadeverkan. Den skulle inte vara lika kraftig som välsignelsen och dessutom kräva lika mycket Faith, men ha den fördelen att den är kvar på fienden ända tills han dör och respawnar eller tills en av hans eget lags präster förbrukar en välsignelse för att ta bort den (detta är ett annat koncept som jag skulle vilja ha med; präster i olika lag ska kunna motverka varandras välsignelser och förbannelser). Hans andra förbannelse skulle kräva större delen av hans Faithmätare, 75 av 100 eller rent av 100 av 100, men resultatet skulle vara värt det; han kan lägga ett moln av mörker som hans lagkamrater kan se igenom perfekt, men som för fiender skulle vara kolsvart eller iallafall kraftigt reducera deras synfält; en av dess största fördelar är att sentryguns inte kan skjuta in molnet, vilket under rätt omständigheter skulle göra prästen till en utmärkt anti-sentry klass.

Om The Priest får ett achievement-pack (och varför skulle han inte få det) skulle achievementsen förstås vara t ex "återuppliva ett visst antal kamrater under ett liv". Belöningarna skulle vara extra välsignelser och förbannelser, som att kunna välsigna en kamrat så att alla som skadar honom tar 30% av skadan själva, eller skicka en gräshoppssvärm över fienden. I utbyte måste han avstå från vissa av sina andra krafter; han kan hålla högst 2 välsignelser och 2 förbannelser i sin bibel åt gången.

Några problem med Priest-konceptet:
1. Vissa kanske med rätta anser att klassen är lite overpowered då han kan slänga ur sig kraftiga boosts till sina kompisar och stora nackdelar till motståndarna till höger och vänster. Men han har dock nackdelar; Hans hp skulle bara vara 125, vilket gör att han inte kan springa omkring på frontlinjerna hur som helst. Hans Faithmätare går upp ganska långsamt, typ en poäng varannan sekund, vilket tvingar honom att främst förlita sig på sina vapen för att kunna använda sina krafter, och med tanke på hans låga hitpoints är detta ett riskfyllt företag (Hans pistoler skulle ge honom 2-3 poäng vid varje träff och 10 vid critical hit, korset 20 poäng och 50 vid critical hit). Dessutom skulle vissa av hans krafter, som Ressurection och Cloud of Darkness, tvinga honom att stå still i några sekunder när han utövar dem, vilket ju säger sig självt inte alltid är praktiskt. På så vis skulle prästen vara en "High-Risk, High-Reward"-klass, som måste ta stora risker och lätt kan bli dödad, men om han lyckas kunna vara extremt kraftig och till enorm hjälp för sitt lag.
2. Det rent visuella. Ett viktigt inslag i TF2 är att varje klass ska kunna särskiljas på avstånd, så Prästen måste ha en egen visuell stil. Själv tänker jag mig honom som lite av en hybrid mellan en Medic och en Sniper. Han ska vara en katolsk präst, ganska smal och lång med ett långt dystert ansikte, med en lång mörk rock, en stor, vidbrettad hatt, en snygg broderad väst (kanske med en klockkedja hängandes ur en av fickorna), ljusa byxor och och bruna skor, en prästkrage och kanske ett kors som hänger i ett halsband, svarta handskar och små svarta, runda solglasögon. Han ska komma antingen från Irland eller Mexico, och hans tal ska vara pepprat med latinska religiösa uttryck; "et spiritus sancti", "corpus christi" etc. och han omtalar sina lagkamrater som "brother" (eller möjligtvis "sister" om pyron är en tjej Wink ). Hans taunts ska förstås gå i samma stil; hans bibel-taunt kan till exempel vara att han håller den i ena handen samtidigt som den andra pekar mot skyn (samtidigt kanske en liten ljuskälla faller över honom). Sammantaget så kan prästen sägas följa en Steampunk-estetik; traditionell men cool.
3. Vissa kan uppfatta konceptet som litet stötande, vilket är förståeligt. Man bör dock poängtera att karaktären enbart är menad för att lägga till ett roligt och spännande dynamiskt spelelement i TF2, inte för att på något sätt kommentera kyrkans eller religionens roll i samhället eller något liknande.

Det här är ett grundläggande koncept som skulle behöva genomarbetas och förfinas en hel del, man jag tycker ändå att att det är en rätt schysst och kul idé, och jag hoppas att ni tycker detsamma. Lägg gärna upp era egna kommentarer till vad ni tycker om mitt förslag, eller ännu bättre: ge egna förslag på vad ni tycker skulle vara häftiga klasser.

-Samadhir
Back to top Go down
RC|Keng
Skillad Gris
RC|Keng


Posts : 55
Join date : 2008-04-28

Klasser
Klass #1: Demoman
Klass #2: Scout
Klass #3: Medic

Ny Klass: Prästen Empty
PostSubject: Re: Ny Klass: Prästen   Ny Klass: Prästen Icon_minitimeTue Jun 10, 2008 9:19 pm

O.o

Edit: Intressant Smile


Last edited by RC|Keng on Wed Jun 11, 2008 1:37 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
RC|Psyphil
Bästa gris
RC|Psyphil


Posts : 46
Join date : 2008-04-28
Age : 32

Klasser
Klass #1: Demoman
Klass #2: Spy
Klass #3: Medic

Ny Klass: Prästen Empty
PostSubject: Re: Ny Klass: Prästen   Ny Klass: Prästen Icon_minitimeWed Jun 11, 2008 12:26 am

Dom har inte heller flygaren (bomba!)
Back to top Go down
https://roadcrew.forumotion.com
RC|RobbaZ
Skillad Gris
RC|RobbaZ


Posts : 91
Join date : 2008-04-28
Location : Bakom dej

Klasser
Klass #1: Soldier
Klass #2: Heavy
Klass #3:

Ny Klass: Prästen Empty
PostSubject: Re: Ny Klass: Prästen   Ny Klass: Prästen Icon_minitimeWed Jun 11, 2008 1:52 am

Smile
Back to top Go down
http://robbaz.se
Sponsored content





Ny Klass: Prästen Empty
PostSubject: Re: Ny Klass: Prästen   Ny Klass: Prästen Icon_minitime

Back to top Go down
 
Ny Klass: Prästen
Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Road Crew :: Allmänt :: Allmänt prat om TF2-
Jump to: